American Journalism, 35:2, 196-213, 2018 g
Copyright © American Journalism Historians Association g
ISSN: 0882-1127 print/2326-2486 online

DOI: 10.1080/08821127.2018.1455402

Routledge

Taylor &Francis Group

M) Check for updates

Reporting from Behind Enemy Lines: How the National
Guardian and Liberation Brought Vietnam to the American
Left

By Michael Koncewicz

Working alongside the more freewheeling Underground Press Syndicate,
the National Guardian and Liberation were two of the more notable outlets
on the American Left that quickly developed a forum for antiwar journalism
during the Vietnam era. In the initial years of the war, these two older left-
wing publications served as vital outlets for antiwar reporting that connected
generations of activists, leading to important exchanges between the Old
and New Left. Figures such as Wilfred Burchett, Dave Dellinger, and several
others published stories that brought their readers behind enemy lines,
offering up profound challenges to traditional notions of objectivity during
the war. Collectively, their on-the-ground reports played an invaluable role
in shaping the later, more expansive print culture of the antiwar movement.

uncensored antiwar voice to countless college campuses, book-

stores, and high schools across the nation. During the Vietnam

War, a new wave of publications expanded the antiwar press and served as
a valuable source for critical news on US foreign policy. While scholars
have examined the numerous New Left—based newspapers that made up the
Underground Press Syndicate, far less attention has been paid to the antiwar
publications of a previous generation that also helped shape the print culture
of the 1960s. Publications such as the National Guardian, first printed in
1948, and Liberation, in 1956, though founded prior to the 1960s, actively
sought to connect the Old Left with the burgeoning New Left. The two pub-
lications started at different historical moments for the American Left and
were not always ideologically in sync with one another, but they both offered
an independent space for news and debate for several generations of activists.
Although the Guardian and Liberation were of a previous generation,
they were not bound by it. Unlike radical newspapers such as the Militant

T he alternative press explosion of the 1960s helped provide an

Michael Koncewiczis a collections Specialist at the Tamiment Library and Robert F. Wag-
ner Labor Archives at New York University, 70 Washington Square South, New York, NY
10012, Michael. Koncewicz@nyu.edu


http://www.tandfonline.com
https://doi.org/10.1080/08821127.2018.1455402
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/08821127.2018.1455402&domain=pdf&date_stamp=2018-04-30
mailto:Michael.Koncewicz@nyu.edu

American Journalism 35:2 197

and the Daily Worker, the National Guardian and Liberation were not
officially affiliated with a political organization. Although both publications
were connected to different elements of the American Left, their political
independence created a more open ideological space for their journalists
and essayists. This was especially evident when it came to their coverage of
Vietnam, as both publications offered uncensored firsthand accounts behind
enemy lines that appealed to readers, both young and old. It was through
their reports on Vietnam that the Guardian and Liberation were able to reach
a new generation of readers.

Although the magazines and newspapers that made up the alternative
press were fairly diverse in their politics, journalistic styles, and reader-
ships, they were often brought together by their antiwar politics and their
corresponding reports on Vietnam. From the Gulf of Tonkin incident in
the summer of 1964 to the onset of the Tet Offensive in January 1968, the
nation’s antiwar movement had reached new heights. This three-and-a-half-
year period also saw many changes within the Left as a younger generation
of activists, often generalized as the “New Left,” reshaped the contours of the
American antiwar press while remaining in contact with segments of the Old
Left. The rise of the grimier, more counterculture-based underground papers
expanded on the work of older leftist journalists, but they also challenged
some of the cultural and political traditions of the Left that had been shaped
by the 1930.

Amid the numerous debates and discussions within the Left of the mid-
to late 1960s, opposition to the Vietnam War was a point of unity. Antiwar
politics was an intersection for reporters and readers of the alternative press
who may have come from different generations and ideological groups but
could agree on Vietnam. It was the forum where older progressives were in
direct conversation with the younger activists, as both were interested in pro-
viding firsthand reports from Southeast Asia and radical analysis that argued
for an end to the war. These reports on Vietnam laid the foundation for a
new brand of antiwar journalism, one that was looser in terms of its broader
ideology and often adopted a more personal style of writing. Many other
publications provided reports from Vietnam, but the Guardian and Liber-
ation were the most consistent in providing on-the-ground coverage from
Southeast Asia during the early years of the antiwar movement.

The Guardian and Liberation played a crucial role in the develop-
ment of a broader questioning of old journalistic standards, specifically
the then-sacred notion of objectivity that had defined much of the main-
stream journalism during the Cold War era. Reports from locations such
as Hanoi, Phnom Penh, Saigon, and even the National Liberation Front
(NLF)—controlled areas of South Vietnam shared many of the same themes
that_transcended. the sizable ideological differences within the alternative
press. Although the Guardian and Liberation were not at the forefront of
the print culture of the New Left’s Underground Press, it cannot be ignored



198 Koncewicz

that their reports were frequently circulated across the underground press
and were used to satisfy a growing hunger for antiwar journalism.

The historiography of the 1960s American alternative press includes
many notable accounts of the period, works that have featured firsthand
accounts of the debates, discussions, and events that shaped the New Left
and what they read. Several scholars have also offered detailed examinations
on the political diversity of the underground magazines and newspaper of
the period, connecting the publications to various strains of the countercul-
ture and the longer tradition of an American Left. However, many of these
works have often resorted to constraining a history of the alternative press to
familiar narratives on the rise and fall of the New Left. These stories are often
memoirs from New Left journalists; overviews of the more explicitly radi-
cal underground press movement, written in the late 1960s/early 1970s; or
accounts that were overly dependent on oral histories from those very same
journalists.'

Abe Peck, a former editor/writer for the Chicago Seed, looked back at
the entire history of the American underground press of the 1960s in his
seminal book Uncovering the Sixties: The Life and Times of the Under-
ground Press. Peck provides a thorough history, covering everything from
the movement’s Old Left origins to the rise and fall (and co-option) of the
New Left by the mainstream media. Peck’s history of the underground is
an impressive one in terms of its detail, but it is dominated by his personal
relationships in the movement and a tone of looming disappointment over
the period’s failed idealism. Nevertheless, Uncovering the Sixties is with-
out a doubt an overview of the underground press that best captures the
interconnectedness of the movement, showing that the movement’s press
culture was a vital forum for debate and discussion across the American
Left.?

More recently, historians such as John McMillian and Peter Richardson
have provided nuanced histories on the alternative press of the 1960s. McMil-
lian’s Smoking Typewriters: The Underground Press and the Rise of Alterna-
tive Media in America expands on Peck’s prior work to give a comprehensive
history of the countless New Left newspapers that made up the Underground
Press Syndicate in the 1960s. McMillian specifically emphasizes the impor-
tance of the underground press in acting as an open forum for the New Left’s

"Numerous New Left memoirs and collections of oral histories are available, but the fol-
lowing are some prominent ones: Todd Gitlin, The Sixties: Years of Hope, Days of Rage (New
York: Bantam, 1987); Jeff Kisseloff, Generation on Fire: Voices of Protest from the 1960s, an
Oral History (Lexington: University Press of Kentucky, 2007); Paul Krassner and Ray Mungo,
Famous Long Ago: My Life and Hard Times with Liberation News Service (Boston: Beacon
Press, 1970).

2 Abe Peck, Uncovering the Sixties: The Life and Times of the Underground Press (New
York: Pantheon Books, 1985).



American Journalism 35:2 199

brand of participatory democracy, helping to create numerous activist scenes
across the nation. With the benefit of historical distance, McMillian exam-
ines the detailed histories of underground publications such as the East Vil-
lage Other and Los Angeles Free Press and shows how they transformed the
print culture of the Left.® Peter Richardson’s A Bomb in Every Issue: How
the Short, Unruly Life of Ramparts Magazine Changed America investigates
how the alternative press culture infiltrated the mainstream media. Richard-
son’s book tells the story of Ramparts, a magazine that started off as a small
Catholic quarterly but eventually turned into the most influential leftist mag-
azine in the country. With hundreds of thousands of subscribers at its peak
in the late 1960s, Richardson uses the story of Ramparts as a case study that
embodied many of the overriding themes of the 1960s counter-cultural left.
Richardson also places a great emphasis on the legacy of Ramparts, tracing
its muckraking influence all the way up to the progressive blogs of today. He
writes: “Ramparts should be judged not only by what it published, but also
by the subsequent work it made possible. By this measure, it accomplished
a great deal.”

While scholars have not fully investigated the history of Liberation,
some have touched on the history of the Guardian. As Lauren Kessler’s
1984 book The Dissident Press: Alternative Journalism in American History
pointed out, the antiwar publications of the Vietnam era fit within a longer
history of dissent. More than thirty years ago, Kessler argued that the lines
between the Old Left and New Left were in many ways crossed within the
alternative press culture of the Cold War period. She correctly identified
the Guardian as one of the earliest publications to provide a serious alter-
native to the mainstream media with regard to US foreign policy. “From
its inception, the Guardian began covering the developments in Vietnam,
reporting on the postwar betrayal of the French and the defeat of the French
army.” Kessler also praised the Guardian as “one of the few sources of
independent (non-government) information about the war” during the 1950s
and early 1960s.> The influence of the Guardian on the New Left’s print
culture is also spelled out in Ken Wachsberger’s edited volume Voices from
the Underground: Insider Histories of the Vietnam Era Underground Press.
Embedded within the book’s valuable collection of essays and oral histories
on various underground publications is an essay written by former Guardian

3John McMillian, Smoking Typewriters: The Underground Press and the Rise of Alterna-
tive Media in America (New York: Oxford University Press, 2011).

“Peter Richardson, A Bomb in Every Issue: How the Short, Unruly Life of Ramparts Mag-
azine Changed America (New York: New Press, 2009), 3.

>Lauren Kessler, The Dissident Press: Alternative Journalism in American History (Bev-
erly Hills: Sage, 1984), 148.



200 Koncewicz

staff writer/editor Jack A. Smith on the paper’s coverage of Vietnam.® Much
like Kessler, Smith argued that the Guardian’s reports on and from Vietnam
linked the paper to a new generation of readers. Smith also emphasized
the Guardian’s political independence, but he consistently stressed the
importance of the Vietnam War in defining what he felt was the paper’s
legacy. “The struggle against imperialism in Southeast Asia was this great
‘underground’ newspaper’s finest moment.”” The same could be said of the
Liberation and several other publications that were widely circulated across
the American Left of the mid- to late 1960s.

This research builds from the numerous first-person accounts of the era
and past scholarship of the alternative press to showcase the somewhat simi-
lar roles that both the Guardian and Liberation played in using antiwar jour-
nalism to link different generations of activists. Whereas McMillian focused
on the New Left’s underground press as an open forum for participatory
democracy, this study will show that the two older left-wing publications
were also dynamic forums for debate for the American Left. Although neither
publication reached the borderline mainstream circulation of Ramparts and
several of the underground newspapers, the Guardian and Liberation each
contributed to the eventual mainstreaming of antiwar journalism. Daniel C.
Hallin and others have shown that it was not until the end of the 1960s that the
mainstream media became more receptive to critical reports on the Vietnam
War.® However, the narratives that eventually seized the attention of much
of the American public by the end of the decade were printed regularly in
movement publications such as the Guardian and Liberation.

The National Guardian and Liberation

The National Guardian, a weekly newspaper first published in 1948,
was arguably the publication that best represented the Left’s trials and
tribulations of the 1950s, its survival, and its eventual transformation in the
1960s. Founded by two American progressives, James Aronson and John
T. McManus, and a Briton, Cedric Belfrage, the paper was created to “cap-
italize on [Henry] Wallace campaign interest” during the 1948 presidential
election.” Within months, the paper gained a sizable readership made up

6Jack A. Smith, “The Guardian Goes to War,” in Voices from the Underground: Insider
Histories of the Vietnam Era Underground Press, Part 1, ed. Ken Wachsberger (Tempe, AZ:
Mica’s Press, 2012), 253-66.

"Tbid., 266.

8Daniel C. Hallin, The Uncensored War: The Media and Vietnam (Berkeley: University
of California Press, 1986).

9Cedric Belfrage, “Founding of the'National Guardian—Internal Memo,” 1948, Cedric
Belfrage Papers, box 9, folder: Founding of the National Guardian—Internal Memo, Tamiment
Library and Robert F. Wagner Labor Archives, New York University.



American Journalism 35:2 201

of progressives and radicals who had grown weary of the Truman admin-
istration. In 1950 the paper reached a peak circulation of 75,000, a number
that would dwindle to 47,000 by 1953 because of the McCarthyism of the
early 1950s.'” Questioned by the House Un-American Activities Committee
(HUAC) in 1953, Belfrage was deported in 1955 for his support of leftist
movements both in the United States and around the globe.!! Although the
paper continued to print on a weekly basis under the leadership of Aronson,
readership kept dropping, eventually leveling out to around 28,000 in the
mid-1960s.'?

Nevertheless, the paper maintained its status as one of the more
renowned publications on the Left during the early to mid-1960s. The
Guardian was known for its coverage of foreign affairs, and one of its
most frequently cited writers was Wilfred G. Burchett, a veteran Aus-
tralian reporter who filed reports from National Liberation Front (NLF) ter-
ritories starting in the early 1960s. Burchett was highly regarded among
the Left but vilified by many mainstream reporters for his stories about
Hiroshima soon after the dropping of the atomic bomb and his dispatches
from Moscow during the 1950s. After the Gulf of Tonkin incident in
the summer of 1964, when US involvement in Vietnam swiftly escalated,
Burchett’s reports and their images of the NLF would be one of the main-
stays of the paper during a time of change for the Left and particularly the
Guardian.

One of those changes was the rise of New Left activism in the mid-1960s,
a movement that Aronson sought to appeal to through the paper’s claims to
political independence. In his memoir, Aronson wrote that because of their
“resistance to the more obvious conformities of the older radical movement,
and particularly the Communist Party, the young radicals seemed to trust
us.”!3 In an October 10, 1964, editorial commemorating the paper’s sixteenth
anniversary, Aronson focused on the paper’s younger readers, boasting that
“new student subscriptions have doubled over a year ago,” and that he was

9Tames Aronson and Cedric Belfrage, Something to Guard: The Stormy Life of the
National Guardian, 1948—1967 (New York: Columbia University Press, 1978), 157. Estimate
is based on articles that appeared in the Guardian, such as “Report to Readers: The Guardian
Reaches Out,” National Guardian, February 26, 1966, 2; Jane McManus, “Guardian Now
Owned, Run by Staff,” National Guardian, May 6, 1967, 3.

Belfrage was deported from the United States for belonging to the American Commu-
nist Party under a false name. After the release of Soviet records in the 1990s, most histori-
ans who study Cold War espionage believe that Belfrage was an important double-agent who
worked for both the British and the Soviet Union. For a summary, see Gordon Corera, “Cedric
Belfrage, the WW2 Spy Britain Was Embarrassed to Pursue,” BBC, August 21, 2015.

2Estimate is based on articles that appeared in the Guardian such as “Report to Read-
ersi The Guardian Reaches Out;” National Guardian, February 26, 1966, 2; Jane McManus,
“Guardian Now Owned, Run by Staft.”

13 Aronson and Belfrage, 320.



202 Koncewicz

proud that “our younger readers place on information and interpretive com-
ment rather than on polemic and special reading.”'* This commitment to an
independent American Left was an important selling point for certain New
Left activists such as Todd Gitlin, former president of Students for a Demo-
cratic Society (SDS), who in his memoir credited the Guardian for being an
important source of information during his formative years. “I liked the fact
that the Guardian was undisguisedly dissident,” and that “from reading the
Guardian, 1 doubted,” remembered Gitlin."

The bridge between the two generations of activist journalists was even
more evident in the pages of Liberation, a publication that explicitly sought
to bring together a range of radical perspectives into a monthly magazine.
Created in 1956 by radical pacifists Dorothy Day, David Dellinger, and A.
J. Muste, Liberation served as an open forum that emphasized the need for
self-criticism within the movement. In the magazine’s first issue, Dellinger
and Muste published an essay titled, “The Tract,” which argued for more open
dialog across the Left. It stated: “In trying to liberate mankind from economic
slavery,” the Left had “failed to see the looming horror of political slavery,”
and “a truly radical movement today must take these ethical problems much
more seriously than many nineteenth-century thinkers did.”!®

Even though Liberation encouraged more nuanced analysis, that did not
preclude the magazine from taking strong stands against US foreign interven-
tion. The staff of Liberation had little use for the mainstream press’s adher-
ence to impassioned objectivity, and instead carved out a space for a powerful
form of advocacy journalism. Liberation writer Paul Goodman once wrote:
“Reuters might cover a bomb test in the Sahara as news, but an editor of
Liberation was with Africans trying to stop the test.”!” While Liberation’s
circulation never reached the levels of other alternative publications, usu-
ally hovering around 10,000, the magazine maintained its reputation as an
important movement publication. In a glowing review of the magazine that
appeared in the Guardian in 1965, Smith wrote that Liberation is “one of the
most important magazines in the country for those concerned with peace,
civil rights and freedom.”'®

The magazine continued to maintain its status into the late 1960s, as
Dave Dellinger became somewhat of an elder statesman for the New Left.
Born in 1915, Dellinger was a longtime activist who drove an ambulance
in Spain during the Spanish Civil War and was a conscientious objector

147ames Aronson, “Report to Readers: This Is Vol. 17, No. 1,” National Guardian,
October 10, 1964, 2.

5Gitlin, 67.

16«The Tract,” Liberation, March 1956, 3-6.

Y Viiirray Kempton, “Ten Years of Liberation,” Liberation, March 1965, 44.

Byack A. Smith, “A Magazine for Peace: The Seeds of Liberation,” National Guardian,
July 17, 1965, 7.



American Journalism 35:2 203

during World War II. He was involved in socialist political circles within the
United States but maintained a degree of separation from sectarian politics.
Dellinger gained even more notoriety in his fifties as one of the defendants
in the infamous Chicago Seven Trial, a symbolic moment that displayed
his strong connection to the New Left. As a leading voice in Liberation,
Dellinger continued to expand on the magazine’s antiwar reports into the
latter half of the 1960s, providing readers with numerous dispatches from
Vietnam.

Reporting from Vietnam

The Guardian and Liberation helped bring antiwar journalism to a read-
ership that was younger, less bound by ideology, and interested in getting
firsthand reports from Vietnam. Both Burchett and Dellinger’s reports from
Vietnam highlighted the vital presence of an older generation within the anti-
war press of the 1960s. Along with several others, their respective forms of
on-the-ground journalism brought together a dynamic blend of the Old and
the New Left. Burchett’s numerous dispatches from Cambodia, Hanoi, and
zones controlled by the NLF allowed readers their first glimpses of Amer-
ica’s enemies. Dellinger and his fellow staff members’ trips to Hanoi added
to Burchett’s findings, giving readers more nuanced depictions of civilian
life in North Vietnam. While North Vietnamese and NLF propaganda efforts
often shaped these accounts, their stories and images still transcended their
political limitations by presenting a radically different narrative of Vietnam,
one that highlighted the brutality of American intervention in Southeast Asia.

For the Guardian, the escalation of the Vietnam War in many ways
confirmed their arguments about the war, dating back to their coverage of
America’s support of French rule. Immediately following the Gulf of Tonkin
incident in August 1964, the Guardian labeled the United States’ response
as “a blatant act of war” and the result of “twenty years of brinksmanship.”!°
Throughout the initial years of the war, the Guardian used photographs that
focused on the plight of Vietnamese civilians, making sure to consistently
remind its readers of the moral implications of the war. One issue from 1965
showed then Secretary of Defense Robert McNamara alongside a photo-
graph of a Vietnamese father holding his wounded son. Underneath was a
caption that read, “Two Aspects of the War in South Vietham—McNamara’s
Grin and a Father’s Grief.”?

Burchett’s reports from Cambodia and Vietnam fit within this moralis-
tic narrative, but also offered a story of determined resistance from both the
NLF and the North Vietnamese. While other stories and photographs stressed

19yames Aronson; “A'Blatant Act of War and the Reasons Why,” National Guardian,
August 15, 1964, 1.
20 Appeared in National Guardian, July 31, 1965, 1.



204 Koncewicz

America’s failure to reach the hearts and minds of the Vietnamese people,
Burchett’s reports focused on the US military’s failure to break their will. In
a January 16, 1965, report titled, “Vietnam NLF Leaders Expecting a Long
Fight,” Burchett described the confidence of the NLF in the face of Amer-
ican military might. “I found the NLF military and political leaders more
confident of a clear-cut victory than they were a year ago,” because of their
growing awareness of the “political bankruptcy in Saigon.”?! This high level
of confidence was a repeated theme throughout the dispatches, intended to
balance the destruction caused by the American military with descriptions of
the NLF’s methods of survival.

In a report published February 6, 1965, Burchett took his readers deep
into the South Vietnamese jungles to witness the NLF’s training exercises.
In this first of a series of reports that captured his stay with the NLF from
November 1965 to January 1966, Burchett wrote, “The guerrilla patrols,
noted for their night attacks, make the most precise and minute prepara-
tions for each military action.” He later witnessed the soldiers “rehearse [an]
attack, step by step, so that each man knows exactly what he must do” and
continued to emphasize the NLF’s overall preparedness. Later in the story, he
described being with the NLF during an American bombing raid where NLF
soldiers made sure to cover him with their bodies to protect him, placing him
all the way at the bottom of a trench.?

In addition to the informational value of the reports, the consistent inser-
tion of Burchett’s voice added to the drama and emotion within the stories.
This is especially true when he interviewed some of the people of Vietnam
who surrounded him. By including these interviews, he gave the NLF a new
sense of humanity for curious readers who knew little about the movement.
For instance, a report from early 1965 featured a picture of an ordinary-
looking NLF soldier with the caption, “One of the Mortar Men in Bien Hoa
Raid: He Helped Wreck $25 Million Worth of Planes.” Burchett identified the
man as “Huynh Minh” and described him as a “tough, slight, and merry peas-
ant,” who was “perhaps the last person one would expect to credit with one
of the most extraordinary military victories of all time.” Minh was respon-
sible for “the destruction of 21 jet bombers, and a dozen or so other planes
and helicopters,” all without losing a man or a plane, during an attack by the
American military that occurred on October 31, 1964, just nineteen miles
from Saigon on Bien Hoa airfield.?®> Although Burchett was not at the bat-
tle, he used NLF soldiers as witnesses to a story that may have very well

2Wilfred Burchett, “Vietnam NLF Leaders Expecting a Long Fight,” National Guardian,
January 16, 1965, 6.

22Wilfred Burchett, “On the Spot Report of How the NLF Liberation Forces Operate,”
National Guardian, February 6, 1965, 1.

2Wilfred Burchett, “How 21 US Jet Bombers Were Destroyed at Bien Hoa,” National
Guardian, February 6, 1965, 6.



American Journalism 35:2 205

been exaggerated, but nevertheless served for Guardian readers as a power-
ful account of resistance.

Other reports from the NLF zones included profiles of individual guer-
rilla soldiers that explored their motives for fighting alongside the communist
rebels. In one story, Burchett interviewed a South Vietnamese man named
Lieutenant Vinh Cuu, who recently left the South Vietnamese military for
the NLF. Cao told Burchett, “I joined because I thought Diem was a sincere
nationalist and despite my family connections I was against the feudal, kow-
towing regime of Bao Dai.” He ultimately defected months after concluding
that the regime in Saigon itself was rotten,” and he insisted that “As an edu-
cated officer, I felt that the Liberation Front forces were on the right road.?*

Along with these individual stories of resistance, Burchett often included
images of himself in the jungle, occasionally dressed up in his rather limited
peasant disguise, which failed to cover both his relative tall frame and Euro-
pean features. In one photograph, Burchett sat with NLF president Nguyen
Huu Tho in the jungle for an interview, while another showed the journalist
on a bicycle with a typewriter strapped on the back of the bike. In addition to
these more casual images, Burchett highlighted the NLF’s efforts to establish
some sense of normalcy and peace for its members. For instance, in one pho-
tograph from 1965, Burchett captured a concert performed by NLF members
under cover of the jungle with the caption, “There’s Time for Fun, Too.”?

Burchett’s stories emphasized the ability of the North Vietnamese to
rebuild and recover from bombing raids. In a report from the spring of 1966
from Hanoi, he examined the attacks on, and subsequent reconstruction of,
the Ham Rong Bridge in Thanh Hoa province. He wrote that the bridge had
“been the target of bomb, missile and rocket attacks for more than a year,
but it still stands or did when I passed over it for the eighth time during my
visit on March 4 [1966].”2° The emphasis on defense and reconstruction was
supplemented by stories such as an October 8, 1966, piece that gave a first-
hand view of NLF soldiers who resided on the outskirts of the American
stronghold of Saigon. For Burchett, the city was “a seemingly impassable
cratered desert, a zone of death raked by artillery fire,” but for his guides,
“it was their home ground in which even bomb craters were signposts.” The
guides told him, “Had I been their size and color, they assured me, they could

2*Wilfred Burchett, “Why Lt. Vinh Cuu Cast His Lot with the Guerrillas,” National
Guardian, March 6, 1965, 6.

Wilfred Burchett, “There’s Time for Fun Too,” National Guardian, February 6,
1965, 7.

2Wilfred Burchett, “How North Vietnamese Fight off US Bombers,” National Guardian,
April 2, 1966, 9.



206 Koncewicz

have smuggled me into the capital and out again unscathed, without any real
risk.’?’

As the Vietnam War continued to escalate, the Guardian consistently
promoted Burchett’s reports as one of the paper’s proudest accomplishments.
In an early 1966 editorial, James Aronson summarized the true reach of his
paper, specifically focusing on Burchett’s reporting as a notable success story.
“The most widely quoted Guardian correspondent is Wilfred G. Burchett
whose dispatches ... have been reprinted and quoted in more than a score
of prominent US and Canadian papers and have been quoted on radio and
TV.” His articles and images also found a place within the pages of other
alternative publications in the United States, especially in the pages of the
Underground Press Syndicate publications. In the pages of an early 1967
issue of the Los Angeles Free Press, a photograph of Burchett on a bicycle in
the jungle of South Vietnam was the only visual in an advertisement for the
Guardian. Underneath the photograph was a caption: “Wilfred Burchett takes
you behind the lines with his exclusive first-hand reports from the liberated
areas of Vietnam.”?8

Burchett’s dispatches from Vietnam became one of the more widely used
sources of information for the alternative press, but they did not escape crit-
icism from those who wanted a more complete depiction of the war. In a
review of a collection of Burchett’s work that appeared in the Guardian, Tom
Hayden both praised and critiqued the journalist. He lauded Burchett for his
ability to recognize that Vietnam is not only a site of great tragedy but also “a
stage for the great drama of national revolution.” Hayden was far less com-
fortable with what he felt was Burchett’s overemphasis on the Vietnamese
high morale, arguing that Burchett’s report painted too rosy a picture in the
middle of a devastating war. He also critiqued Burchett for his lack of cover-
age on the cultural and political diversity both within the NLF and in North
Vietnam. Hayden wrote that he understood why “There is little or no discus-
sion of possible debates or crises within the Hanoi hierarchy” but argued that
Burchett should have included “this Vietnamese silence while still probing
into problems with his own rich knowledge.”?® Hayden’s review reflected a
broader dissatisfaction among parts of the Left regarding some of the more
simplistic and propaganda-tinged forms of analysis from older journalists
such as Burchett.

Liberation struck a slightly different tone than the Guardian in its cov-
erage of the war, as reporters tended to spend more time covering the sheer
violence and tragedy of American bombing raids. Whereas Burchett’s reports

2TWilfred Burchett, “Even in Saigon Itself, There Are NLF Zones,” National Guardian,
October 8, 1966, 8.

28 Advertisement appears in Los Argeles Free Press, January 27, 1967, 3.

Tom Hayden, “Burchett on North Vietnam,” National Guardian, December 31, 1966,
10.



American Journalism 35:2 207

always focused the high morale of the Vietcong and the NLF, Dellinger and
others who wrote for Liberation placed a heavier emphasis on the immorality
of the war. The magazine also tended to allow for looser standards of jour-
nalism, as it often included anonymous reports and first-person accounts that
made little effort to substantiate facts in the stories.

Despite their differences in tone and style, Liberation replicated some of
the same images and themes that appeared in the Guardian as part of its own
coverage of the Vietnam War. In a November 1964 essay, “Report from Viet-
nam,” by Sidney Lens, Liberation published its first of several articles from
Vietnam. The piece contrasted the recent history of bombings in the city with
the relatively peaceful life that Lens encountered in Saigon. From his hotel,
where other American reporters were staying, Lens wrote that the “street
below is as serene as Des Moines, Iowa, or Madison, Wisconsin,” and that
nearby were “the black-market street peddlers selling Luckies, Pall Malls,
Camels, American-made toys and innumerable knickknacks.” Based on his
first impressions of Saigon, he argued, “The grimness in people’s hearts after
twenty-five years of occupation, war, revolution, and guerrilla fighting is not
visible to the naked eye.”** However, after he took a helicopter ride with the
US military to Can Tho, a town eighty miles from Saigon, Lens witnessed a
massive bombing raid. During the trip, he saw “thousands of square miles of
flat paddy-land, interrupted here and there by small hamlets of thirty or fifty
homes.” He then interviewed an American military man who was next to
him on the helicopter ride. “The same American military man, who told me
the Viet Cong survives because of terror, also concedes that the Vietnamese
peasant has no feeling of loyalty to the government.”3!

Although Liberation did not send another reporter to Southeast Asia
until 1966, the magazine often included gut-wrenching letters from both
American soldiers and Vietnamese civilians that captured the emotional tur-
moil of the war. These letters often came from other antiwar publications,
anonymous sources, or even small-town newspapers, but they collectively
demonstrated that the magazine was always interested in presenting firsthand
accounts from Vietnam. In September 1965, the magazine featured a letter
from Marine Corporal Ronnie Wilson, 20, of Wichita, that was written to his
mother and described horrific acts committed by American troops. “Mom,
I had to kill a woman and a baby,” writing that during their search of dead
Vietcong soldiers, he shot a woman who had run out of a cave. “I shot her
and before I knew it I had shot about six rounds. Four of them hit her and
the others went into the cave and must have rebounded off the rock wall and
hit the baby.” Wilson ended the letter asking his mother, “Why must I kill
women and kids?""3?

30Sidney LZeéns; “Report from Vietnam,” Liberation, November 1964, 20.
31bid., 22.
2 Liberation, September 1965.



208 Koncewicz

Vietnamese Perspective

Stories from the Vietnamese perspective were also regularly present
within the magazine, as a September 1965 essay by Dellinger included an
account of a US aerial attack from a woman named Mrs. Boi. The story
opened with Boi’s family enjoying a meal when “American planes swooped
down on our village,” and “The first bombs exploded with an infernal din.”
After the bombing Hoi heard a child’s voice scream, “Help my younger
brothers. I am wounded.” Boi’s son then lifted his neighbor out of the
wreckage, but the boy’s wounds were far too great, and he died. Boi abruptly
concluded the story with a recording from the United States as she wrote,
“That evening I heard the Voice of America repeating once more ... that Mr.
Johnson was ready to grant a billion dollars to enable the little Asians to go
to school.”3?

Dellinger’s firsthand reports from his time in North Vietnam posed
yet another challenge to the Johnson administration’s presentation of the
war, as he produced numerous detailed stories of Vietnamese civilians who
had suffered from American bombing raids. Appearing on the front page
of Liberation in December 1966, Dellinger’s “North Vietnam: Eyewitness
Report” was accompanied by a picture of a bombed-out street in Nam Dinh.
The piece opened with Dellinger asking the reader a series of questions such
as, “What does an American say to a young Vietnamese mother who hands
him such a snapshot and says: ‘We Vietnamese do not go to the United
States to fight your people. Why have they come over here too kill my chil-
dren?””’ Later in the story Another Vietnamese woman exclaimed, “Ask your
President Johnson if our straw huts were made of ‘steel and concrete?”’3*

The reports were further enhanced by Dellinger’s photographs of chil-
dren who had suffered from aerial bombs. They featured Dellinger posing
with young Vietnamese children and a young mother standing by the corpse
of her child. Like Burchett, Dellinger also made sure to highlight the deter-
mination of the North Vietnamese, for example, including a photo of a US
jet that was shot down by a local self-defense unit, and described the recon-
struction of a bridge that had just been destroyed. Unlike Burchett, Dellinger
stressed the catastrophic damage that had been done in the region, especially
in the last line of the piece: “Unfortunately, though the bridges could be
quickly restored, at least to a rough but serviceable state, the houses and
especially the people could not.”?

This last section of Dellinger’s essay aptly demonstrated the strong sim-
ilarities in content and method as well as the notable differences in tone not
only between himself and Burchett, but also within the antiwar press. The

3David Dellinger, “Account from Vietnam,” Liberation, September 1965, 5.
34David Dellinger, “North Vietnam: Eyewitness Report,” Liberation, December 1966, 3.
3Tbid., 14.



American Journalism 35:2 209

determination and plight of the NLF and North Vietnamese would be a com-
mon theme that would run throughout most antiwar journalism of the period,
but the political analysis of a reporter would not always be the same.

Dellinger’s trip to North Vietnam coincided with the New York Times’
reporter’s groundbreaking trip to Hanoi. After years of failed attempts to
report from behind enemy lines, Harrison Salisbury finally managed to
obtain an invitation from the North Vietnamese government in December
1966. Salisbury, who was then associate managing editor of the New York
Times, became the first mainstream American reporter to report from North
Vietnam, a turning point in the mainstream press’s coverage of the war.
His reports appeared in the Times from December 1966 to January 1967,
setting off a wave of debate on the effectiveness of American bombing raids.
Although Salisbury’s stories avoided the more heated language and analy-
sis of the Guardian and Liberation, his findings often echoed the work of
Burchett, Dellinger, and other antiwar journalists of the period.

Salisbury’s first story from Hanoi appeared in the Times on Christmas
day, sending shock waves throughout the mainstream media with its descrip-
tions of Hanoi as a determined, but battered, city. After reporting on the
numerous civilian casualties, he wrote, “Hanoi residents do not find much
credibility in United States bombing communiques.”*® Published just two
days later, his second piece offered even more details on the effects of bomb-
ing raids through an interview with Nam Dinh’s mayor Tran Thi Doan, the
same official Dellinger had previously interviewed. He reported the same
statistics about the city’s destruction from the mayor as Dellinger did, leading
to the same conclusion of American guilt. “President Johnson’s announced
policy that American targets in North Vietnam are steel and concrete rather
than human lives seems to have little connection with the reality of attacks
carried out by United States planes.”’

Like Burchett, Salisbury made sure to mention the high morale of the
North Vietnamese. In one of his reports, he was astonished to see local wait-
resses picking up rifles without any hesitancy during an American bombing
raid. During the raid, the waitresses ran out to fire at American planes while
Salisbury and several others left the building and were rushed to a bomb shel-
ter. In the shelter, Salisbury “by curious coincidence” ran into “four members
of an American peace delegation,” one of them being “Miss Barbara Dem-
ing of Liberation magazine”*® This brief mention of Liberation is quickly
dismissed as a coincidence, but it nevertheless demonstrated that the trips of
antiwar activists were intersecting with Salisbury’s own historic trip.

36Harrison Salisbury, “A Visitor to Hanoi Inspects Damage Laid to US Raids,” New York
Times, December 25, 1966, 1.

37Harrison Salisbury, “US Raids Batter Two Towns: Supply Route Is Little Hurt,” New
York Times, December 27, 1966, 1.

33Harrison Salisbury, “Hanoi during an| Air Alert,” New York Times, December 28,
1966, 1.



210 Koncewicz

In the eyes of many establishment reporters, Salisbury had taken a side
in war and had left the realm of objective journalism. In a January 6, 1967,
article by Time, Salisbury’s reports were not applauded for their insights,
but merely placed within the recent propaganda efforts of the Communists.
Telling readers that “The US has scrupulously sought to avoid harming
civilians,” Time argued that “Salisbury’s stories only show that the North
Vietnamese are trying to push a distorted picture, to reinforce the widely held
impression that the US is a big powerful nation viciously bombing a small,
defenseless country into oblivion.”* The Washington Post was arguably the
harshest critic of Salisbury as it publicized the fact that the statistics Salisbury
had used were exactly the same as a North Vietnamese propaganda pamphlet.
This fact, which was presented as a scoop, led Arthur Sylvester, spokesper-
son for the Pentagon, to more confidently criticize Salisbury, stating that he
“found it very interesting” that the two sources had such similar figures.*

After the Post’s report on his dispatches, Salisbury became much more
explicit in identifying his sources while still maintaining the same critical
but measured tone of his earlier pieces. Salisbury’s reputation would be dam-
aged but not destroyed, as his reports became a part of mainstream political
discussion on the war. Despite the reach of Salisbury’s reports from Hanoi,
recent scholars such as Mark Lawrence have depicted the wave of criticism
that followed Salisbury in early 1967 as a case study that showed the limits
of Vietnam War reporting. Lawrence argued that instead of creating a new
discussion on Vietnam, “the Salisbury episode demonstrates the formidable
obstacles that blocked such a reorientation.”*!

While Lawrence was correct in highlighting the very real constraints
within the mainstream press, his argument overlooked Salisbury’s connec-
tion to the then rapidly expanding alternative press movement. Even before
the reports were published, both Burchett and Dellinger conversed with
the North Vietnamese government about the merits of different American
reporters as each later claimed that they recommended Salisbury as a fair
reporter. Years later Burchett wrote that he had been in contact with Sal-
isbury for “a couple of years” and that when it came time for Salisbury’s
visit, he was sure that “he would also have the courage to write things as he
saw and heard them.”*? The two journalists were in Nam Dinh shortly after
an American bombing raid. Burchett claimed that upon seeing the state of
the city, Salisbury said, “I’m going to have words about this with Arthur

39“The War, the Presidency, Flak from Hanoi,” Time, January 6, 1967.

40«“Hanoi Dispatches to Times Criticized,” New York Times, January 1, 1967, 3.

4'Mark Atwood Lawrence, “Mission Intolerable: Harrison Salisbury’s Trip to Hanoi and
the Limits of Dissent against the Vietnam War,” Pacific Historical Review 75, no. 3 (August
2006): 459.

“Wilfred Burchett, Memoirs of a Rebel Journalist: The Autobiography of Wilfred
Burchett (Sydney: University of New South Wales, 2005), 572. David Dellinger, From Yale
to Jail: The Life Story of a Moral Dissenter (New York: Pantheon Books, 1993), 235.



American Journalism 35:2 211

Sylvester when I get back to New York.”* In the January 7, 1967, issue of the
Guardian, Aronson defended the Times reporter from conservative attacks.
Arguing that his dispatches had “underscored the validity of the reports sent
to the National Guardian by Wilfred Burchett,” he also praised the series,
believing that “They have shown that the press, once it removes government-
imposed and self-imposed censorship and acts venturesomely in the true
public interest can be a powerful and effective instrument for good.”**

Growing Pains

As the antiwar movement and its print culture began to expand in 1967,
the movement and its tenuous alliance between the Old and New Left began
to experience growing pains. Martin Luther King Jr.’s decision to publicly
oppose the war, larger broad-based demonstrations that received more main-
stream coverage and the rapid expansion of the counterculture and its vague
sense of antiwar politics increased the movement’s profile within popular
culture. As the antiwar press escalated its role and became more influential,
the role that it played as an open forum for the Old and the New Left began
to diminish in the late 1960s.

Although Liberation more or less remained the same in terms of its
editorial content, the Guardian underwent a period of profound transfor-
mation in 1967. Whereas Dellinger became an elder statesman to the New
Left, Aronson and Belfrage became isolated from a new generation of
activists/journalists. In the same week that one of Burchett’s reports was
reprinted in the New York Times, Aronson and Belfrage formally resigned
from their leadership positions because of internal divisions within the
paper.* Tensions between Aronson and much of the younger staff had been
building since the 1964 election, when the Guardian endorsed President
Johnson largely based on the threat it believed Barry Goldwater posed to the
nation. According to staff writer/editor Jack Smith, Aronson’s decision set
off “what was in essence a ‘New Left’ versus ‘Old Left’ disagreement.”

Smith and others who worked at the Guardian felt that Aronson and Bel-
frage were too defensive in their politics, shaped too much by the red scare
of the 1950s. Soon after the controversial endorsement, Smith and others
were pushing Aronson to “adopt an explicit stand in favor of the more radical
movements for social change in the United States, and open support for
socialist revolution around the world.” By the spring of 1967, Aronson was

“3Wilfred Burchett, At the Barricades (London: Quartet Books, 1981). This book includes
an introduction from Salisbury, who writes that Burchett is a “a well informed, useful source
and a warm and decent friend” (vii).

44James Aronson, “Dr. Strangeloves and Salisbury,” National Guardian, January 7,
1967, 1.

SWilfred Burchett, “Burchett Reports Damage on Visit to Haiphong,” New York Times,
April 26, 1967, 6; National Guardian, April 29, 1967, 2.



212 Koncewicz

dealing with a full-blown staff revolt. The New Left-based staff members
were demanding major changes at the paper, including a more collaborative
editorial process and a shift away from a subscriber-based model. Looking to
the success of the Underground Press Syndicate, the younger writers believed
that the paper should pay more attention to bringing in new sources of adver-
tising revenue.*® In the middle of the debate, Belfrage wrote to the staff from
Mexico and insisted that the paper needed Aronson. Belfrage argued that the
Guardian “would not now be in existence” without Aronson’s leadership
and called the staff’s desire for more advertising to make the paper profitable
“a dangerous delusion.” He concluded, “I cannot see a bright future for the
Guardian under the guidance of those responsible for the letters.**

Aronson rejected their proposals and resigned. Belfrage followed his
lead and, days later, sent in his official resignation. The Guardian soon
declared that the paper was “Now owned” and “run by staff.**® In the sub-
sequent months, the paper dropped National from its name, adopted a style
that resembled the more freewheeling underground papers, and increased its
coverage of New Left politics and youth culture.*’

In the aftermath of the resignations, the outgoing editors were crestfallen
that they were not able to bridge the generational gap that had emerged within
the paper. In a letter to Aronson, Belfrage even speculated that the CIA that
may have played a role in the paper’s civil war. Burchett was also disap-
pointed by the news, reporting to Belfrage that his friends in Vietnam were
“terribly glum when I told them what was happening.” The longtime contrib-
utor to the Guardian also told Belfrage that he was considering ending his
relationship with the paper, but that he changed his mind after a conversa-
tion with Aronson, who suggested that he send in reports from Vietnam at “a
reduced flow.”!

Burchett’s reports from Southeast Asia continued to appear in the
paper and often on its front page. While he may have been upset about the
resignations, the paper’s new regime saw the importance of his dispatches
and asked for more of them. In the end, Burchett chose to stay on as a regular
contributor, and his reports were also used by the new-look Guardian to
attract new subscribers. Burchett’s prominent role was especially evident in

46Smith, “The Guardian Goes to War,” 258.

4TCedric Belfrage, April 2, 1967, Letter to Guardian Staff, Cedric Belfrage Papers, box
9, folder: C. B. and Jim Aronson’s Resignation from the Guardian Correspondence, Tamiment
Library and Robert F. Wagner Labor Archives, New York University.

“8Jane McManus, “Guardian Now Owned, Run by Staff.”

¥ National Guardian, February 10, 1968, 1.

SOBelfrage, May 13, 1967, Letter to Jim Aronson, Cedric Belfrage Papers, box 2, folder:
Belfrage to Aronson 1959-69, Tamiment Library and Robert F. Wagner Labor Archives, New
York University.

Slwilfred Burchett, April 22, 1967, Letter to Cedric Belfrage, box 3, folder: Wilfred
Burchett Correspondence 1965—76, Tamiment Library and Robert F. Wagner Labor Archives,
New. York University.



American Journalism 35:2 213

an October 21, 1967, call for new subscribers, when the Australian journalist
was prominently featured as the paper’s main attraction and the only staff
member with a photograph.’”> Burchett may have been unsettled by the
resignations of Aronson and Belfrage, but his Old Left approach to reporting
on the war was still an important part of the new Guardian. His work was
able to transcend the Old—New Left divide within the Guardian and the
antiwar press as it moved in a different direction by the end of the 1960s.

Conclusions

Although the bridge between the Old and New Left began to weaken,
the antiwar journalism of the late 1960s was still shaped by a dynamic period
of cross-fertilization between the two generations. Debates and discussions
on exactly how to merge the counterculture with radical politics continued
throughout the alternative press for years to come, sometimes creating con-
flict and even some irreparable rifts within the antiwar movement. While
different parts of the movement were not always completely in tune with
each other, they were consistently linked through promoting and covering
the same antiwar demonstrations, sharing the same writers, printing the same
articles, publishing the same images, and placing an emphasis on firsthand
accounts direct from Vietnam.

The reporting of Burchett, Dellinger, and, later, Salisbury showed that
antiwar journalism was a crucial link for the American Left of the 1960s.
Their reports, along with the work of many others, contributed to the even-
tual mainstreaming of antiwar reporting by the end of the decade. As the
work of Hallin has shown, the mainstream media did not depict the move-
ment in a somewhat favorable light until the very end of the decade, well after
the Tet Offensive.>® While the mainstream media were catching up with the
growing antiwar movement, antiwar newspapers and magazines were craft-
ing their own powerful narratives about the war that were widely circulated
and eventually picked up by segments of the mainstream press. As alternative
sources for information, both the Guardian and Liberation acted as important
open forums for the movement, especially in the initial years of the Vietnam
War. The history of the two publications in the mid-1960s demonstrates that
the exchanges between the Old and New Left were perhaps as important as
the fissures between the two generations when it came to antiwar journal-
ism. Their reports show that activists/journalists from a previous generation
played an invaluable role in shaping the later, more expansive print culture
of the antiwar movement.

52 National Guardian, October 21, 1967, 3.
3Hallin, The Uncensored War.



Copyright of American Journalism is the property of Routledge and its content may not be
copied or emailed to multiple sites or posted to alistserv without the copyright holder's
express written permission. However, users may print, download, or email articles for
individual use.

www.manharaa.com




